Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art vs Tamron 35mm f/1.8 Di VC USD – test / review

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art vs Tamron 35mm f/1.8 Di VC USD – test / review

     Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art vs Tamron 35mm f/1.8 Di VC USD

35mm ohnisko je (nielen) pre mňa základné ohnisko pre reportáž, street, dá sa ním urobiť portrét aj odfotiť krajina. Pretože ho používam najčastejšie, rozhodol som sa urobiť užívateľské a subjektívne porovnanie dvoch najzaujímavejších objektívov na trhu – kompatibilných pre všetkých výrobcov plnoformátových (FF) zrkadloviek.
V ponuke najsilnejších značiek Canon a Nikon nájdeme zastúpené ohnisko v rôznej svetelnosti (F/2, F/1.8, F1.4) a teda aj v rôznej cene. Dovolím si tvrdiť, že najlepší pomer cena/výkon má momentálne Sigma a Tamron –  kvalitou optiky, prevedením a zárukou. Pre Nikon, s Canonom nemám skúsenosť.

      Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art

Určite nebudem v tomto tvrdení sám, pretože Sigma ART je už nejaký čas na trhu a veľa profesionálnych fotografov doteraz o nej píšu chválospevy, či fotia na Canon, alebo Nikon. Je to tak, tak prečo špekulovať, prečo si nepovedať: Sigma a hotovo? Pretože má aj svoje muchy, ako všetko a všade. Čo mi na Sigme vadí najviac je:
1.)    Váha 665g – skúste s ňou pobehovať 15h v teréne na Nikone D700 a budete vedieť o čom píšem. Ak dáte objektív na ľahší fotoaparát (Nikon D610, D750), tak sa objektív prevažuje dopredu, nedrží sa tak dobre.
2.)    Spoľahlivosť ostrenia – oveľa podstatnejšia vec je presnosť ostrenia. Rýchlosť je v poriadku, povedal by som nadpriemerná. Vieme, že Sigma predáva USB dock, pomocou ktorého si môžete nakalibrovať ostrenie na svoj fotoaparát, ale nie vždy sa tým problém odstráni. V praxi to potom vyzerá tak, že si myslíte, že ste zaostrili, pretože vám fotoaparát pípol,  rozsvietilo sa svetielko AF. Lenže doma zistíte, že fotka je neostrá –  a nejde o clonu f/1.4. Podobné skúsenosti, rozpaky z ostrenia sa šíria internetom a sú asi pravdivé – mal som 4 sigmy ART  v rade a len dve boli 100% v ostrení. Teda spoľahlivosť 50%?
3.)    Ohnisko – sigma v skutočnosti nie je 35mm, ale možno 32mm, je proste širšia (každý kus). Je to však mínus, či plus? Na to nech si odpovie každý sám. Každopádne rozmer v mm by mal byť presný, pretože viem prečo chcem 18mm a nie 20mm – a nebavíme sa o remienku na hodinky.
4.)    Kvalita fotografií pri vyššej clone – je zaujímavé ako to sigma spravila, proste tento objektív je najlepší pri najnižšom clonovom čísle. A preto si ho aj drvivá väčšina fotografov kupuje. Od clony f/4 sa Sigme vyrovná aj starý Nikkor 35/2 AF-D. Zaujímavé, pretože recenzie tvrdia niečo iné (papierovo).
To sú hlavné mínusy, ostrenie som dal ako druhý bod, pretože sa môžete trafiť (alebo netrafiť) pri kúpe konkrétneho kusu. A prvý bod môže byť pre niekoho tiež passé, pretože nefotí v teréne, ale v štúdiu (alebo posilňuje). Ostatne, váha je daň za kvalitu prevedenia. A to naozaj radí SIGMU ART medzi špičku – ale už sa vraj ľuďom odlepuje guma na ostriacom prstenci, povoľuje sa bajonet. Mám 40 rokov staré Nikkor objektívy – fungujú a vyzerajú ako nové. Inak je Sigma ART úžasná a fotky, ktoré z nej lezú sú ako „leporelo 3D“, na clone f/1.4 ostré ako britva (niektorí tvrdia, že až preostrené). Bokeh je príjemný, krásne farby, skreslenie v norme, vinetácia zanedbateľná, aberácia takmer žiadna.

     Tamron 35mm f/1.8 Di VC USD

Tamron prišiel na trh neskôr, keď už bola Sigma dobre zavedená a lámala rebríčky v predajnosti. Tamron nehrá prvé husle a vsadil na čo mohol a čo Sigma nemala. Tamron je o niečo ľahší a menší: stačí málo (-200g) a je to cítiť. Prevedenie je veľmi slušné, striedme, tiež kovové. Sigma pôsobí ešte viac profi, ale napr. taký Nikkor 35/1.8 ED vedľa Tamronu vyzerá ako Kinder vajíčko – nie také malé, ale také plastové. Tamron je síce menší, ale jeho svetelnosť je „len“ f/ 1.8 a Sigma ide na f/1.4 – a to bude pre veľa užívateľov zásadný rozdiel. Najnižšie clonové číslo je v oboch prípadoch viac než použiteľné – vynikajúca ostrosť  v celom rozsahu – hoci Sigma je naozaj ostrejšia v rohoch, ale nijak dramaticky, alebo to nepovažujem za prioritu.
Čo ponúka Tamron navyše je stabilizátor obrazu. Je naozaj funkčný a môžeme sa tak dostať na rýchlosť 1/5s a fotka je ostrá (za predpokladu, že sa nepohne objekt). Ďalším plusom Tamronu je schopnosť zaostriť už zo vzdialenosti 20cm. Nie je to makro, ale dovolím si tvrdiť, že napr. svadobný fotograf na prstienky už žiadny iný objektív potrebovať nebude. K tomu je Tamron  utesnený voči prachu a dažďu – ten kto fotí svadby, tiež ocení. Prirátajte si k tomu 5r. záruku vykonateľnú do 3 dní, lepšiu cenu a môžete špekulovať. Keďže som s Tamronom už nafotil pár svadieb, a nikto mi za túto recenziu neplatí, spravodlivo pridám aj mínusy z praxe:
1.)    Protisvetlo – Tamron sa celkovo chová zvláštne, pokiaľ fotíte na poloautomatiku, odporúčam ísť s korekciou expozície riadne do mínusu. Robí sa svetelnejší ako je,  chýba kontrast. Je tak trochu nevyspytateľný, viac sa namakáte v post-processingu. Chápem informáciu na stránke Photozone pri závere: rozporuplné hodnotenia v kvalite optiky. Ja poviem takto:  fotí dobre, veľmi dobre, len musíte vedieť ako na neho.
2.)    Rýchlosť ostrenia – ostrenie je spoľahlivé a veľmi tiché (aj oproti Sigme), ale rýchlosť je priemerná. V tomto jednoznačne vedie Nikkor 35/2 AF-D
3.)    Aberácia – je značná, odstraniteľná však v programe. Skreslenie má menšie ako Sigma.
4.)    Stabilizátor – žerie baterky celkom rýchlo, ale dá sa vypnúť, takže to nie tak podstatné.

     Záver

Všetky technické špecifikácie sú dostupné na internete. Nejdem sa rozpisovať o balení, či obsahuje puzdro a pod. To sú veci nepodstatné. Keďže som žiadne porovnanie z praxe na nete nenašiel, pokúsil som sa o zhrnutie rozdielov. Obidva objektívy ponúkajú vynikajúcu kvalitu obrazu, kde má Sigma trochu navrch – možno aj oproti Canonu a Nikonu 35/1.4. Otázna je spoľahlivosť. Ak často cestujete, natáčate video, fotíte v teréne – kúpte si Tamron. Ak nie ste profík, kúpte si Nikkor 35mm f/2 AF-D a za ušetrené peniaze letenku na Kubu :-)  
Sigma 35mm f/1.6Lenka & Marek - 06.08.2016 Tamron 35mm f/1.8 Lenka & Tomo - 24.09.2016 Tamron 35mm f/2.2 macroLenka & Tomo - 24.09.2016